Veel ondernemers onderschatten het belang van sterke SEO content op hun website. Het schrijven van je website teksten mag dan eenvoudig lijken, maar in realiteit is het toch behoorlijk ingewikkeld. Dit komt doordat je volledig op de hoogte moet zijn van de ‘regels’ omtrent SEO en hoe je deze in je teksten verwerkt. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Wat een SEO tekstschrijver doet is het schrijven van sterke content voor je website, waarmee je ook in zoekmachines goed gevonden wordt. Hoe die dat doet? Dat lees je hier!

Bron: https://www.doublesmart.nl/seo-tekstschrijver/.

Een zoekwoordenonderzoek

Het eerste wat een tekstschrijver zal doen is een zoekwoordenonderzoek. Met diverse online programma’s kun je namelijk checken hoe hoog het zoekvolume is op zoektermen, en hoeveel concurrenten reeds content hebben die gebaseerd is op deze zoekterm. Aan de hand daarvan bepaalt de schrijver welke termen het meest interessant zijn, oftewel waarmee je logischerwijs de meeste bezoekers zult trekken. Deze termen worden vervolgens verdeeld over verschillende pagina’s, en daarna wordt de content geschreven.

De juiste zoekwoorddichtheid en gebruiksvriendelijkheid

Bij het schrijven van website content is het enorm belangrijk om de gekozen zoektermen voldoende te verwerken, maar ook zeker niet te vaak. Je wilt namelijk dat de pagina bij relevante zoekopdrachten in de resultaten van bijv. Google wordt getoond, maar je wilt de tekst ook niet over optimaliseren. Dit wordt namelijk afgestraft door Google, omdat dit doorgaans de leesbaarheid van de tekst niet echt ten goede komt. Gebruiksvriendelijkheid is dan ook erg belangrijk, en niet alleen op het gebied van de zoekwoorddichtheid. Een bezoeker moet de tekst binnen enkele seconden kunnen scannen en weten waar de gewenste informatie te vinden valt. Maak dus niet te lange alinea’s, gebruik logische tussenkoppen en maak eventueel belangrijke zinsdelen of woorden vetgedrukt.

Goed verkopende teksten

Na al die technische uitleg zou je bijna vergeten dat je teksten ook nog eens lekker moeten weglezen én goed verkopen. Je wilt immers niet alleen bezoekers naar je website trekken, maar deze daar ook houden en aanzetten tot actie. Of je nu wilt dat ze je producten aanschaffen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of informatie aanvragen, de teksten op je website zullen daartoe moeten aanzetten. Een goede SEO tekstschrijver weet dan ook niet alleen hoe je Google tevreden houdt, maar is ook in staat om goed verkopende teksten te schrijven die de bezoeker zo lang mogelijk op je website houden. En dat is een stuk ingewikkelder dan het lijkt!

Ga dus niet zomaar zelf aan de slag met het schrijven van de content voor je website, maar schakel daar een professional voor in die weet hoe dat moet. Dan weet je zeker dat je content zowel geoptimaliseerd is voor zoekmachines als voor de bezoekers van je website.